Štrajkový výbor Iniciatívy slovenských učiteľov (ISU) zložený z predstaviteľov lokálnych učiteľských iniciatív, ktoré v posledných mesiacoch aktívne presadzujú požiadavky uvedené vo Výzve Slovenskej komory učiteľov vláde SR, dnes, 11. januára 2016, vyhlasuje štrajkovú pohotovosť.
K tomuto kroku sme sa odhodlali preto, lebo minister školstva Juraj Draxler síce opakovane uznal opodstatnenosť našich požiadaviek, ale ani on, ani vláda SR neuskutočnili žiadne konkrétne kroky vedúce k ich splneniu.
Štrajkovou pohotovosťou dávame na vedomie vláde a Národnej rade Slovenskej republiky, že ak do 25. januára 2016 nenavrhnú konkrétne legislatívne opatrenia, ako naplnia naše požiadavky ešte v tomto volebnom období, v tento deň na základe článku 37 odsek 4 Ústavy SR vstúpime do neobmedzeného ostrého štrajku. Znamená to, že pedagogickí a odborní zamestnanci materských, základných a stredných škôl a školských zariadení, ktorí sa stotožňujú s našimi požiadavkami, prerušia v tento deň prácu. Tento krok je logickým pokračovaním protestov pedagógov, ktorí vytrvalo bojujú
za zlepšenie svojho postavenia a adekvátneho financovania školstva od roku 2012.
Vyhlásenie štrajkovej pohotovosti a následne štrajku považujeme za krajné, ale nevyhnutné riešenie, pretože vláda Slovenskej republiky prehliada neudržateľný stav slovenského školstva a neriešením nahromadených problémov zatvára oči pred budúcnosťou našej spoločnosti.
Naše požiadavky:
1. Primerané ohodnotenie pedagógov
Nástupný plat pedagogických a odborných zamestnancov (PZ a OZ) aj naďalej zostáva na úrovni absolventov stredných škôl bez maturity a priemerný plat PZ a OZ predstavuje zhruba polovicu priemernej mzdy pracovníkov s vysokoškolským vzdelaním.
Preto žiadame, aby vláda legislatívnymi opatreniami zabezpečila zvýšenie tarifných platov všetkých pedagogických a odborných zamestnancov v regionálnom školstve o 140 eur od 1. februára 2016 a o 90 eur od 1. januára 2017.
2. Vybavenie škôl didaktickými prostriedkami
V súčasnosti existujú na našich školách priepastné rozdiely vo vybavenosti didaktickými prostriedkami.
Preto žiadame, aby vláda navýšila rozpočty MŠVVaŠ SR a MV SR na rok 2016 celkovo o 400 miliónov eur s cieľom vyrovnať existujúce rozdiely vo vybavenosti škôl didaktickými prostriedkami a zabezpečila tak deťom a ich rodičom rovnaké podmienky v prístupe k vzdelaniu.
3. Zmena zákona o kontinuálnom vzdelávaní pedagógov
Naša tretia požiadavka sa týka zmeny systému vzdelávania pedagógov. Domnievame sa, že súčasný systém musí byť prehodnotený tak, aby sa mohol učiteľ adekvátnym spôsobom vzdelávať v oblastiach, ktoré skutočne využije pri výučbe a výchove žiakov.
Preto žiadame, aby vláda prijala novelu zákona č. 317/2009, ktorou by opätovne zaviedla možnosť získavať kredity overením kompetencií, zrušila sedemročnú obmedzenú platnosť kreditov, obnovila možnosť získavať kredity za rozširujúce štúdium, štúdium v zahraničí a tvorivé aktivity, a súčasne zaviazala ministra školstva, vedy, výskumu a športu vytvoriť komisiu za účasti stavovských a profesijných organizácií v školstve, ktorá by komplexne prehodnotila systém kontinuálneho vzdelávania a menovaný zákon s prihliadnutím na analýzu súčasného stavu a najlepšej praxe.
Všetky potrebné informácie pre pedagógov a verejnosť sú k dispozícii na našej webstránke www.isu.sk.