Je byrokracia v školstve realitou?

30.11.2015 23:14

Nakoľko je možné hovoriť o byrokracii v školstve? Pozrime sa na to trochu podrobnejšie. Tu je bežná rutina každej základnej školy – kolotoč sa roztáča na konci augusta, kedy sa vyučujúci pripravujú na nadchádzajúci školský rok. Na vypísanie čakajú prvé pedagogické tlačivá: triedna kniha, triedny výkaz, katalógový list dieťaťa, katalógový list žiaka, osobný spis dieťaťa, osobný spis žiaka a v neposlednom rade individuálne výchovno-vzdelávacie programy pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, záznam o práci v záujmovom útvare. Vedenie školy pripravuje rozvrhy hodín, prehľad o vyučovacej a výchovnej činnosti zamestnancov a odbornej spôsobilosti učiteľov a vychovávateľov, v spolupráci s učiteľmi školské vzdelávacie programy (ŠkVP), ktoré v mnohých prípadoch tromfnú aj populárne svetové romány, čo sa rozsahu týka, plán práce školy, plán výchovno-vzdelávacej činnosti v školskom klube detí. Samotná tvorba ŠkVP bola nočnou morou asi všetkých učiteľov v uplynulých rokoch.

Pred začiatkom nového školského roka je potrebné ešte dotiahnuť dokumentáciu týkajúcu sa vykonaných komisionálnych skúšok, vrátane príloh, čiže nesmie chýbať rozhodnutie riaditeľa školy o možnosti vykonať komisionálnu skúšku, vymenovanie skúšobných komisií a protokol o priebehu skúšky, samozrejme za každého žiaka a každý predmet samostatne. Koncom mesiaca prebehne prvá pedagogická rada, z ktorej je potrebné vyhotoviť zápisnicu.

V septembri je nutné pripraviť, rozdať a následne od žiakov vyzbierať podpísané informované súhlasy, prihlášky na náboženskú či etickú výchovu, a ak máte „šťastie“ a ste školou zapojenou do programu Školské ovocie, tak potrebujete aj podpísané súhlasy rodičov s tým, aby dieťa ovocie odoberalo. Tohtoročný september bol naviac okorenený trpkou príchuťou zberu údajov o žiakoch, rodičoch a pedagogických zamestnancoch na základe požiadavky ministerstva školstva do rezortného informačného systému (RIS) a navyše nedodanie týchto údajov znamenalo pre školy hrozbu pokuty. Za tento nezmysel sa neskôr sám minister školstva školám ospravedlnil: „Predovšetkým bolo nešťastné to nastavenie, že sme požadovali zo zákona pod hrozbou pokuty údaje, ktoré oni nemali primárne vo svojej moci.

Medzičasom je nevyhnutné zhromažďovať údaje pre rôzne štatistické výkazy napr. Výkaz o základnej škole 3–01 zisťujúci nasledovné ukazovatele -  odchod žiakov zo ZŠ, triedy, žiaci, opakujúci podľa ročníkov, národnosť, rozšírené vyučovanie, cudzie jazyky, učitelia, školský klub, učebne, organizácia vyučovania, špecializované triedy, školy v prírode, veková štruktúra, individuálna integrácia, ako aj príloha tohto výkazu Prospech a dochádzka žiakov ZŠ - kde sa sleduje počet žiakov podľa ročníkov a prospechu, opravné skúšky, z celkového počtu žiaci so zdravotným postihnutím, žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia, vymeškané a neospravedlnené hodiny a ďalšie štyri prílohy o cudzincoch, či žiakoch oslobodených od povinnosti dochádzať do školy.

Potom je tu Zber údajov o počtoch žiakov zo škôl a školských zariadení financovaných z rozpočtovej kapitoly MŠVVaŠ SR a rozpočtovej kapitoly MV SR známy pod názvom Eduzber, ktorý v zásade zbiera údaje uvedené už vo výkaze 3-01. Nuž a aby som nezabudla, máme tu aj výskum, ktorý realizuje Metodicko-pedagogické centrum v spolupráci s Rocepo, ktorého cieľom je mapovanie skutočného stavu problémov detí a žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia v oblasti výchovy a vzdelávania obsahujúci opäť tie isté informácie, len v inom type tabuľky.

Ak sa niekomu zdá ten zoznam dlhý, bohužiaľ ešte ani zďaleka nie je úplný. V priebehu roka pribúdajú nové a nové tlačivá – Výkaz o školskej a akademickej knižnici, Ročný výkaz o informačných technológiách na škole, Výkaz o zariadení školského stravovania, Výkaz o telovýchovných zariadeniach využívaných školou, Výkaz o úrazovosti žiakov a študentov. Ak je súčasťou základnej škola aj materská škola, je tu aj Výkaz o materskej škole.

Okrem výkazov škola vytvára aj iné dokumenty, napr. inventárne záznamy, zápisnice z pracovných porád, zo zasadnutí pedagogickej rady, plán kontinuálneho vzdelávania pedagogických zamestnancov, polročné výpisy známok a samotné vysvedčenia. Pedagogická a iná dokumentácia je samozrejme súčasťou registratúry školy. Písať o ekonomickej agende školy by bolo na ďalší článok.

V tomto školskom roku došlo však aj k odbúraniu niektorých druhov pedagogickej dokumentácie­: ročný plán kontrolnej činnosti riaditeľa a zástupcu riaditeľa, tvorba prehľadu o rozsahu pedagogickej činnosti pedagogických zamestnancov a odbornej činnosti odborných zamestnancov, rokovací poriadok pedagogickej rady, návrh výcvikov, výletov a exkurzií, a tiež plán činnosti metodických združení a predmetových komisií. Je to však len kvapka v obrovskom mori nezmyslov.

Stále je tu priestor na zlepšenie a uľahčenie práce učiteľa. Dovoľte nám pedagógom sústrediť sa na to, čo považujeme v škole za podstatné a to je priama výchovno-vzdelávacia činnosť.

 

 

                          Mgr. Viera Turianska

                          za Iniciatívu banskobystrických učiteľov

Späť

Kontakt

Iniciatíva banskobystrických učiteľov

0944 135 324

© 2015 Všetky práva vyhradené.

Tvorba webových stránok zdarmaWebnode